Heath Care Solutions - Bedrijfsboodschap
Nieuwsoverzicht


We blijven graag actueel, en lichten je in over nieuwe ontwikkelingen of leuke weetjes.
 

Noodnummer 1722 - niet - dringende hulp (nieuws - 01/08/2017)
Noodnummer 1722 - niet - dringende hulp (nieuws - 01/08/2017)

De dienst 112 gaat van start met een nieuw noodnummer dat wordt geactiveerd bij o.a. extreme weersomstandigheden.

"Het nummer 1722 wordt geactiveerd bij extreme weersituaties zoals onweer of intense regen. Het KMI geeft ons voortdurend weerupdates en wanneer het een code rood of oranje is, wordt 1722 geactiveerd", aldus Erik Engels.

Het nieuwe nummer is bedoeld om het noodnummer 112 te ontlasten. "Bij levensbedreigende situaties blijft het nummer 112 het te bellen nummer. Het nummer 1722 wordt in gebruik genomen om ervoor te zorgen dat het noodnummer 112 nooit overbelast wordt", besluit Engels.

©Belga
Sensibiliseringscampagne FOD BIZA - BeAlert - informeren bij noodsituaties (nieuws - 08/05/2017)
Sensibiliseringscampagne FOD BIZA - BeAlert - informeren bij noodsituaties (nieuws - 08/05/2017)

Het crisiscentrum van de FOD Binnenlandse Zaken beschikt over een systeem om bij brand of ramp mensen snel te waarschuwen via sms of een spraakbericht. Maar of u dat mogelijk levensreddende berichtje effectief krijgt, hangt geheel van uzelf af. Wie een BE-alert wil ontvangen, moet zich daar immers voor inschrijven. Omdat nog veel te weinig landgenoten dit gedaan hebben, start binnenkort een grote nationale sensibiliseringscampagne
Momenteel zijn er al meer dan 100 gemeenten die hebben ingetekend op het nieuwe alarmeringskanaal. Het aantal inwoners dat zich liet registreren, blijft wel nog aan de lage kant.
Inschrijven op BE-alert kan via www.be-alert.be.
U wordt dan verwittigd via spraakbericht op uw vaste of mobiele telefoon, sms op uw mobiele telefoon, tekstboodschap via e-mail of tekstboodschap via fax

De overheden kunnen eveneens automatisch alarmeringsboodschappen sturen via hun Twitter- en Facebook-accounts.

Het is de bedoeling om het systeem enkel te gebruiken wanneer het echt nodig is en zeker niet bij de eerste de beste bermbrand.

©Nieuwsblad.be
Kwaliteitseisen opgelegd aan ambulancediensten voor niet-dringend ziekenvervoer (nieuws - 03/05/2017)
Kwaliteitseisen opgelegd aan ambulancediensten voor niet-dringend ziekenvervoer (nieuws - 03/05/2017)

Ambulancediensten die niet-dringend ziekenvervoer doen, moeten voortaan voldoen aan kwaliteitseisen. De Vlaamse regering gaat dat laten controleren. Bij elk ziekenvervoer moet de patiënt worden vergezeld door een chauffeur én een begeleider. Zij moeten ook goed opgeleid zijn en een gesprek in het Nederlands kunnen voeren.

De ambulance moet zijn uitgerust met medisch materiaal, zoals een brancard, een toestel om het hartritme te herstellen, en wondverzorgingsmateriaal. De patiënt moet een duidelijke factuur (transparant en correct) krijgen, en ook een betrouwbare kostenraming, als hij een ambulance bestelt. Patiënten doen meer en meer een beroep op niet-dringend ziekenvervoer.

Tot nu toe reden sommige ambulancediensten rond zonder geschoold personeel en zonder het nodige medische materiaal. De patiënt kreeg soms torenhoge facturen aangerekend. De kwaliteitseisen moeten wanpraktijken tegengaan bij sommige ambulancediensten.

Ziekenvervoerders die voldoen aan de eisen, krijgen voor vijf jaar een vergunning van de Vlaamse Overheid. Wie zich niet aan de voorschriften houdt, riskeert celstraffen tot drie maanden en boetes tot 16.000 euro.

© de Redactie.be
Leer kinderen het noodnummer 112 aan... "112 Kidscampagne" - prachtig initiatief! (nieuws - 04/2017)
Leer kinderen het noodnummer 112 aan... "112 Kidscampagne" - prachtig initiatief! (nieuws - 04/2017)
Als je een noodnummer moet bellen, bevind je je meestal in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat je precieze en juiste informatie kunt meedelen aan de operator en dat je zijn vragen kunt beantwoorden.

Ook kinderen dienen we te trainen hoe ze het noodnummer 112 kunnen bellen.
De directie 112 van de F.O.D. Binnenlandse zaken liet daarvoor een filmpje maken om uit te leggen aan kinderen wat ze moeten zeggen als ze het noodnummer 112 bellen.

In het 112 filmpje leren kinderen het noodnummer uit het hoofd en leren ze dat ze onze operatoren in de noodoproepcentrales zeker moeten zeggen waar ze zijn, wat er gebeurd is en of er gewonden zijn.

Dit 112-filmpje en het aanvullend les-en promotiemateriaal staat in vier talen op de website van het noodnummer 112 en kan dus ook door ouders en onderwijsinstellingen gedownload worden om aan kinderen te tonen.

Als onderwijsinstelling steunen we deze campagne volop, bezoek zeker : http://www.112.be/nl/kids

Bron : Http://www.112.be